Het verhaal van

Julia Boot

Julia Boot (21 jaar) staat aan de start van haar derde seizoen als receptioniste bij vakantiepark Zonnedorp in Renesse. Als geboren en getogen Zierikzeeënaar is ze trots op haar baan op het eiland. In ons gesprek deelt ze haar ervaringen over haar werk en wat werkgeluk voor haar betekent.

Wat doe je voor werk?

“Als receptioniste heb ik een uiteenlopend takenpakket. In het hoogseizoen open ik de receptie, beantwoord mail van gasten, beheer en verwerk de online boekingen, behandel algemene vragen en help ik gasten inchecken. In het laagseizoen houd ik mij daarnaast ook nog bezig met de voorbereidingen voor de Kidsclub en doe ik wat administratie. Dat maakt elke dag anders. Vooral de afwisseling tussen de spontane en vaste gast is heel fijn. Waar vaste gasten hier op Zonnedorp echt thuis zijn, is een spontane gast juist heel benieuwd wat er allemaal te beleven valt. Daarnaast geef ik met enige regelmaat een gastles op het Pieter Zeeman Lyceum in Zierikzee over gastvrijheid. Het is belangrijk dat toekomstige medewerkers begrijpen wat Hospitality inhoudt en voor mij direct een manier om ze enthousiasmeren voor een baan in de sector.”

 

Hoe ben je hier terecht gekomen?

“Nadat ik de praktijkroute heb gevolgd op Scalda ben ik blijven hangen bij mijn stageadres. Mijn stagebegeleider was zo enthousiast dat ze mij een baan aanboden. In goed overleg hebben we toen afspraken gemaakt over mijn werktijden. Zo werk ik bijvoorbeeld alleen als mijn dochter op school zit.”

 

Wat vind je belangrijk in je baan?

“Ik vind naast een passend salaris ook werkgeluk ontzettend belangrijk. Voor mij is dat met zin naar je werk gaan en voldoening halen uit hetgeen wat je doet. Ook het fijne en persoonlijke contact met mijn collega’s maakt dat ik werkplezier ervaar. Daarnaast maakt dat door de doorgroeimogelijkheden die ik hier volop geboden krijg, mijn werkgeluk momenteel een 8 (op 10) geef.”

 

Jouw werkgever is aangesloten bij de Hospitality Hub, kun je vertellen welke voordelen je daarvan ervaart?

“Ik heb het geluk dat mijn werkgever al veel doet aan goed werkgeverschap. Het grootste verschil is nu dat er afspraken op papier staan. Zo kunnen we elkaar erover aanspreken als er niet aan de afspraken gehouden wordt. Verder profiteer ik nu wel van eiland brede voordelen zoals de Sportpas en Lekker Eten-pas. Ook de workshops en cursussen die worden aangeboden helpen mij om mezelf verder te ontwikkelen.”

 

Wat wil je meegeven aan inwoners die een (nieuwe) uitdaging zoeken binnen Hospitality?

“Kies voor een bedrijf wat is aangesloten bij de Hospitality Hub. Zij hebben basisafspraken voor goed werkgeverschap op papier staan. De Hospitality Hub is écht opgericht voor de belangen van medewerkers. Bespreek met je werkgever wat je belangrijk vindt zodat jullie daar gezamenlijk goede afspraken over kunnen maken.”