Het verhaal van

Camping Julianahoeve

Met maar liefst 1118 jaarplaatsen, 288 kampeerplaatsen en 55 verhuurchalets is Camping Julianahoeve in Renesse uitgegroeid tot één van de grootste campings op Schouwen-Duiveland. In 1999 kocht de geboren Rotterdammer Ed Troost de camping van de voormalig eigenaar, waarbij hij zijn zoon en dochter vroeg om ook in te stappen. Na een flink aantal renovaties viert de camping dit jaar zijn 25-jarig jubileum. Het familiaire karakter van het bedrijf komt duidelijk naar voren in het gesprek met Danny van Oeveren, partner van Sandy Troost (dochter van Ed), die vanaf het begin al actief is op de camping.

Hoe merk je dat je werkt voor een familiebedrijf?

“Wat onze camping echt tot een familiebedrijf maakt, is de manier waarop we opereren. Hoewel er natuurlijk sprake is van een zekere hiërarchie, worden alle medewerkers aangemoedigd om hun stem te laten horen. We hechten veel waarde aan hun input, gezien iedereen waardevolle ervaring meebrengt vanuit zijn of haar functie. Bovendien vinden we goed werkgeverschap enorm belangrijk. Voor ons betekent dit zorgen voor het welzijn van onze medewerkers in de breedste zin van het woord, waardoor zij met plezier naar hun werk komen.”

 

Wat doen jullie om medewerkers te behouden?

“We voeren functioneringsgesprekken waarin we samen met de medewerkers kijken of ze op de juiste plek zitten in de organisatie of juist een nieuwe uitdaging zoeken. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat we passende opleidingen of cursussen aanbieden. Daarnaast bieden we aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, waarbij we onze medewerkers boven het CAO-niveau belonen. Tel daar de secundaire arbeidsvoorwaarden bij op, zoals korting op je sportabonnement en de mogelijkheid om materialen te lenen voor persoonlijke projecten, zoals tuinieren of verhuizingen.”

 

Jullie vinden het belangrijk dat medewerkers met plezier aan het werk gaan, hoe zit dat precies?

“Werkgeluk staat centraal binnen ons bedrijf en komt tot uiting op verschillende manieren. Bij personeelsuitjes zijn partners altijd welkom, waardoor we elkaar echt leren kennen. Daarnaast hechten we veel waarde aan de gezondheid van onze medewerkers. Voor medewerkers die in de middag en avond werken, zorgen wij voor gezonde maaltijden, waarbij we niet alleen maar kiezen voor gefrituurd voedsel. Bovendien bieden we korting op sportactiviteiten en stellen we een aantal fietsen ter beschikking op de camping, zodat medewerkers ook tijdens hun werk kunnen blijven bewegen.”

 

Jullie doen al heel veel op het gebied van goed werkgeverschap, waarom dan aansluiten bij de Hospitality Hub?

“We zijn vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van het convenant en omarmen graag dergelijke initiatieven. Als prominente speler binnen de recreatiesector van Schouwen-Duiveland, voelen we een zekere verantwoordelijkheid om een voorbeeld te stellen. Wat de Hospitality Hub zo waardevol maakt, is de mogelijkheid om van andere ondernemers te leren en samen te groeien. Door deel te nemen versterken we niet alleen ons eigen bedrijf, maar dragen we ook bij aan een bloeiend ondernemersklimaat op ons eiland. We hopen dat andere ondernemers ons voorbeeld volgen en zich aansluiten bij dit unieke initiatief, waarmee we samen zorgen voor een gezonde Hospitalitysector op Schouwen-Duiveland.”